ARTIKLAR

Integrera Hållbarhetsprinciper i Byggservice

– med Elin Norlin

Här intervjuar vi kollegan Elin om hur vi integrerar hållbarhetsprinciper i våra byggprojekt. För Elin och resten av teamet innebär hållbar byggservice att man tar ett helhetsgrepp kring miljöprestanda och samtidigt tar ett socialt ansvar inom branschen. ”Vi ser till hela produkten från vaggan till graven”, förklarar Elin, ”och vi strävar efter att förbättra vår miljöpåverkan år efter år.”

Hållbarhet i reparation av vatten- och brandskador

När det kommer till att reparera vatten- och brandskador lägger vi vikt vid att minimera miljöpåverkan. ”Valet av material är avgörande”, förklarar Elin. ”Vi strävar efter att använda miljömärkta alternativ så mycket som möjligt.” Men det handlar inte bara om materialval; det handlar också om reparationsteknik. ”Vi utforskar alternativa metoder i alla skador för att kunna bespara kunden på reparationskostnader men också miljön på onödiga resurser i form av material som fortfarande är i fullgott skick.”

elin
Axel Nyström
Axel Nyström
2024-05-02
Snabb och smidig kontakt. Och bra utfört arbete. Golvläggaren var proffsig och gjorde ett toppen jobb!
lirkun
lirkun
2024-04-22
Smidigt och bra
Nina Rumack
Nina Rumack
2024-04-16
Snabbt utfört arbete, kort väntetid, väldigt trevlig person, tydliga och hjälpsamma.
mika Konttaniemi
mika Konttaniemi
2024-03-27
Firman anlitades för byte av köksskåp, installation av diskmaskin m.m Vi är supernöjda med allt från start till slut. Arbetet väl utfört och vi är också väldigt nöjda med kommunikationen mellan oss och firmans representant Niklas. Vi är också nöjda med hantverkaren och rörmokaren som var mycket hjälpsamma.
Ida Savilahti
Ida Savilahti
2024-03-21
Bra service och fått snabbt hjälp när jag behövt. Utfört uppdraget in i minsta detalj på avtalad tid. Anlitat dem två gånger och blivit lika nöjd varje gång. Rekommenderar varmt Norlin Olsson.
Fanny Lundberg
Fanny Lundberg
2024-03-13
Hjälpte oss att riva och återställa efter en vattenskada. Skönt med en firma som kunde samordna med tak- och målerifirma som också behövdes. Upplevde dem som tillgängliga, kunniga, mottagliga för frågor och feedback. Nära fem stjärnor i betyg.
Karin Mård
Karin Mård
2024-03-11
Toppen ! Tack! Bra jobb. Väldigt bra information och kommunikation,
Annika
Annika
2024-02-25
Jag fick utmärkt service av Norlin Olsson! Genom deras omfattande, omtänksamma och detaljerade arbete och stöd hjälpte de mig igenom en tuff utmaning kring försäkringsrelaterade byggskador. Det är sällsynt att hitta så vänlig och utmärkt service, särskilt när en svår situation kräver just det. Det var väldigt smidigt att diskutera viktiga detaljer för köket och golvet och det jättefina resultatet visar hur mycket uppmärksamhet entreprenaden lägger på detaljer, utöver att ha ett fantastiskt kundbemötande. Absolut rekommenderar Norlin Olsson och ett otroligt stort tack till Niklas och Albin!

Utmaningar och hur vi övervinner dem

Att integrera hållbarhetsprinciper i våra projekt har sina utmaningar. En av de största utmaningarna för miljön är för slutkunden att se hela värdet av ex. en delreparationer istället för totalrenoveringar. ”Det handlar om att erbjuda attraktiva alternativ i form av delreparationer.” säger Elin. ”Men också alternativ för dem som vill totalrenovera, att göra den processen mer miljömedveten med hjälp av bra materialval och att sortera det avfall som ofrånkomligt blir.”

Mätning och rapportering av framsteg

Att mäta och rapportera våra framsteg inom hållbarhet är en viktig del av vårt arbete. ”Vi mäter allt från inköp av material till CO2e-utsläpp i projekten och även CO2e besparingar genom alternativa metoder”, förklarar Elin. ”Det hjälper teamet att se sina framgångar och att sträva efter kontinuerliga förbättringar.”

Utbildning och certifieringar

Att integrera hållbarhetsprinciper i våra projekt har sina utmaningar. En av de största utmaningarna för miljön är för slutkunden att se hela värdet av ex. en delreparationer istället för totalrenoveringar. ”Det handlar om att erbjuda attraktiva alternativ i form av delreparationer.” säger Elin. ”Men också alternativ för dem som vill totalrenovera, att göra den processen mer miljömedveten med hjälp av bra materialval och att sortera det avfall som ofrånkomligt blir.”

Framtiden för hållbar byggservice

När vi blickar mot framtiden ser vi att delreparationer kommer att bli allt vanligare. ”Det stora hindret är det juridiska”, förklarar Elin. ”Branschparterna ska enas om garantifrågan som blir av att göra dessa ingrepp.” Det kommer också bli mer självklart att allt material är miljömärkt men också att miljöprestandan på dessa material successivt kommer att bli högre.

Få kontakt med Norlin Olsson för din byggservice och reparationer!

HÅLLBARHETSPROJEKT

Innovativa hållbarhetsinitiativ i byggbranschen

Dyk in i våra hållbarhetsprojekt och upptäck vårt engagemang för en grönare och mer hållbar framtid! Norlin Olsson Aktiebolag delar Naturskyddsföreningens vision om fler skyddade havsområden och är stolta över att vara ett stödföretag för deras havsarbete.

Läs vidare för att stilla din nyfikenhet och lära dig mer om vårt gemensamma arbete för miljön!

OM OSS

Våra betrodda samarbetspartners

Vi är stolta över våra långvariga och framgångsrika relationer med nöjda kunder och samarbetspartners inom diverse branscher. Tillsammans med våra samarbetspartners fokuserar vi på hållbarhet och förbättringsprojekt. Genom vårt gemensamma engagemang strävar vi efter att erbjuda högkvalitativa lösningar som skapar bestående värde för våra kunder och våra samarbetspartners

Samarbete ocab
Victoriahem samarbetspartner
refine en samarbetspartner
Samarbetspartner till HSB
Stödföretag havet
Tak2.0 logo

Få hjälp med ditt nästa projekt!

Är du i behov av professionell hjälp med att hantera byggskador eller underhåll av fastigheter på ett miljövänligt sätt? Vårt företag specialiserar sig på hållbar byggservice, och vi är här för att erbjuda vår expertis till både privatpersoner och företag.