VI HJÄLPER DIG MED:
Hur går ett försäkringsärende till?
När skadan uppstår är det mycket som händer på en gång. Vad kan du själv göra?
Försök minska skadan. Är det läckage på ett rör, se till att stänga av tillförseln av vattnet för att stoppa att skadan sprider sig ytterligare. Torka upp efter bästa förmåga och säkra övrig egendom. Är det ett läckage i badrummet bör du inte använda badrummet om det kan resultera i större skador.
Kontakta ditt försäkringsbolag och registrera in ditt ärende. Du får då ett ärendenummer som följer med genom hela skadehanteringen. Numret används vid kontakt med försäkringsbolagets handläggare och är kopplad till just din skada.
Du har själv rätt att välja byggentreprenör för att åtgärda skadan. Vår rekommendation är att välja en entreprenör som kan försäkringsbolagens kalkylprogram: MEPS och någon du känner förtroende för.
Få proffshjälp med försäkringsärendet!
Vi hjälper privatpersoner & företag oavsett skada i fastighet med byggtjänster för just skadehantering.
Behöver du hjälp med ditt försäkringsärende?
Vi kommer ut och besiktigar din skada, samt tar fram kostnadsförslag i försäkringsbolagets kalkylprogram: MEPS som du sedan skickar till ditt försäkringsbolag.
Detta ingår i paketet:
Vill du boka besiktning eller har du andra frågor?
Försök att minska skadan! Stäng av eventuella ledningar som orsakar läckaget, torka upp vattnet efter bästa förmåga. Vid brand, varna alla i fastigheten, ring brandkår, släck efter bästa förmåga, evakuera. Kontakta sedan ditt försäkringsbolag för att registrera in ditt ärende.
Vid större bränder skickar även brandkåren ut en så kallad restvärdesledare. Restvärdesledarens uppdrag är att hjälpa dig på plats genom att bland annat informera nästa steg i processen. I vissa fall hjälper restvärdesledaren även till att kontakta ditt försäkringsbolag åt dig
När du haft ett vattenläckage hemma är regeln; mer vatten mer skador. Försök få stopp på läckaget via ballofix eller huvudledning. Kan du inte hitta vart ifrån det läcker, kontakta fastighetsvärden om du bor i hyresrätt, eller ring en rörmokare om du bor i en köpt fastighet. Ibland kan ditt försäkringsbolag ha en avtalad rörmokare för akuta läckage. När läckaget stoppats, försök torka upp så mycket som möjligt och flytta på eventuella möbler som ligger i riskzonen. Kontakta sedan ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan.
Om det finns, samla in intyg på badrummet så som BKR eller Säkra vatten. Dessa dokument kan vara bra att mota så fort som möjligt från förra ägaren. Kontrollera även klämmring monterad i golvbrunnen, är den inte rätt monterad är det ett varningstecken.
Om läckaget är stoppat och inget nytt vatten tillkommer är fuktskadan redan begränsad. Med andra ord, skadan är skedd. Är läckaget stoppat blir inte skadan större. Det tar ungefär 3 veckor från att skadan skett, till att mögel börjar växa.
Ofta är det mörka fläckar, ibland även möggel på ytan där fukten trängt fram. Ibland ser man inte att fukten trängt igenom utan kan känna en lukt av möggel. Däremot måste det inte alltid vara en möggeldoft för att vara en vattenskada. Är man osäker kan man kontakta en byggentreprenör.
Bild lånad från Tak 2.0 AB.
Försäkringsbolaget ersätter för rivning, avfuktning och sedan återställning till ursprungligt skick om skadan har bedmötts ersättningsbar. Dvs så att allt ser ut som det gjorde innan skadan. Här kan det vara lite klurigt att veta vad som är ersättningsbart så en bra tumregel är att om skadan inte kunde förutses är den oftast ersättningsbar.
Det tar mellan 3 – 6 veckor att torka en vattenskada, det kan även på gå längre om det är mycket fukt samt hur stor ytan är som ska torka. Det gemensamma för alla torktider är att avfuktaren ska stå på dygnet runt tills utrymmet är torrt. Avfuktaren töms regelbundet under torkningstiden av ansvarig entreprenör.
Senaste projekten
Givetvis vill vi visa upp våra snickares och samarbetspartners hantverk.
Få proffshjälp med försäkringsärendet!
Vi hjälper privatpersoner & företag oavsett skada i fastighet med byggtjänster för just skadehantering.
Samarbetspartners
Några av våra glada kunder och samarbetspartners, sträcker sig från fastighetsförvaltning till skadeservice.
Få kontakt med Norlin Olsson AB
VI HJÄLPER ER MED FRÅGOR OCH PROJEKT STORA SOM SMÅ!
Våra omdömen
Vi samlar in våra kundersupplevelser via Google review och till återkommande kunder skickar
vi frågeformulär för att bli bättre och dela med oss till våra framtida kunder.